Večina naših težav, s katerimi se srečujemo v življenju, se začnejo in/ali končajo pri odnosih. Torej naš uspeh in globje zadovoljstvo v življenju temelji na naši sposobnosti povezovanja in ohranjanja dobrih odnosov. Naše življenje je na nek način odvisno od odnosov z ljudmi okoli nas – pa če si to priznamo ali ne!
Kar niti ni presenetljivo, če pa vemo, da smo družbena bitja in da vse v naravi lahko uspeva le, če povezano. Brez tebe ni mene, kot tudi ni tebe brez mene. Življenje je izmenjava energije, idej, dobrin. In če nam to ne gre dobro od rok, vedno nekje izbruhne kot težava. Pa naj bo to v partnertvu, poslu, prijateljstvu, zdravju, financah, zadovoljstvu…
In že od nekdaj si želim, da bi se ljudje lahko med sabo dobro razumeli, pa v končni fazi tudi, da bi se vsaj pustili pri miru, če že nismo kompatibilni. Zato sem pripravila teh 7 trikov oz. glavnih stebrov, v katerih se moramo zverzirati, da bomo lahko zadovoljni z odnosi, ki jih imamo z drugimi ljudmi (tako bližnjimi kot daljnimi). In bomo na ta račun morda rešili svoj zakon, odnos z otroki, posel ali zaposlitev.
- Zdravo postavljanje mej
To je zagotovo ključno področje za dobre odnose. In včasih moramo glede tega dozoreti, da dojamemo, da so meje pomembne. Živimo v družbi, v kateri moramo upoštevati omejitve, in ta del nam je večinoma bolj kot ne jasen. Morda jih včasih težje sprejemamo, a tudi to je stvar odraščanja. Saj če želimo, da drugi upoštevajo naše meje, je logično, da moramo vsi spoštovati meje drugih, kot tudi naše lastne. A s temi lastnimi je pogosto težava. Marsikdo se zaloti (lahko tudi že v starejših letih), ko ugotovi, da je pomembno postavljati meje, a svojih sploh ne pozna. Ja, predvsem je pomembno, da jih postavljamo pravočasno. Ker najpogostejši vzrok za konflikt je ravno to, da navadno izbruhne, ko smo že zelo stisnjeni v kot, ker nismo pravočasno ‘zakoličili’ svojih mej.
- (S)poznavanje sebe, svojih želja, potreb in omejitev
Druga pomembna stvar v odnosu, povezana tudi z mejami, je (s)poznavanje sebe. Pa tukaj ne gre samo za meje, te so le en delček zgodbe. Tukaj so še naše želje, potrebe, zmožnosti. Kajti le če dobro poznamo sebe, potem lahko sebe ustrezno krmarimo skozi odnose, napetosti v odnosih, ki pridejo, če pride do nestrinjanja ali če druga oseba ni v najboljši koži in v komunikacijo vstopi napadalno.
- Poslušanje drugega in razumevanje
Ko pa v odnos z nami stopi druga oseba, pomeni da prinaša druge kakovosti, zahteve, potrebe, omejitve. Zato se moramo znati soočati s to raznolikostjo. Nenazadnje gre v odnosu za skupen interes, zato je treba najprej znati tudi utihniti in z res iskrenim zanimanjem prisluhniti drugi osebi, da spoznamo njene specifike in interese. Da pa takšno poslušanje zmoremo, moramo to storiti z odprtim srcem. Tako da smo sposobni sebe za trenutek dati v drugi plan in se z naklonjenostjo ter radovednostjo odpreti za sprejetje precepcije realnosti druge osebe.
- Spretnost v iskanju kompromisov ali pogajanje
Šele nato lahko sledi faza sklepanja kompromisov, pogajanja ali trgovanja z interesi. Za to fazo je potrebna širina razumevanja sebe, drugega, situacije – da se zavedamo, da ne gre le za črno-belo situacijo. Kar pomeni, da prisegamo izključno na svojo pot ali samo tvojo pot ali pa se ne gremo. Zavedati se moramo, da obstaja tudi neskončno odtenkov sive, le uskladiti se je treba za pravega. Tako da vsak nekaj žrtvuje in da sta na koncu oba zadovoljna.
- Spretna komunikacija, izražanje potreb in želja
Pri vsem tem pa je potrebna spretna komunikacija, ki v osnovi pomeni predvsem komunikacija brez naboja. To je ključno. Temu pa potem sledi spretnost čim bolj jasnega, nedvoumnega in iskrenega izražanja. Predvsem je v takšni napredni ali zreli komunikaciji pomembno tudi to, da ne temeljimo na lastnih ugibanjih, kaj je nekdo mislil, ko je nekaj rekel, temveč, da sproti razčiščujemo in preverjamo razumevanje slišanega.
- Sprejemanje zavrnitev
V povezavi s postavljanjem meja in iskanjem kompromisov se mi zdi pomembna še ena zadeva – in sicer, da se naučimo odraslo sprejeti tudi zavnitev, brez da bi to jemali osebno. Pač včasih našemu partnerju, otrokom, prijateljem, znancem, poslovnim partnerjem preprosto ni do tega, kar si želimo mi. Tako pač je. Kot tudi nam včasih ni. To ne pomeni konec sveta, prav tako ne pomeni, da je nekaj narobe z nami, zato je treba te stvari sprejeti. Morda pa lahko to izkoristimo za učenje zapeljevanja ali marketinga, da poskusimo idejo predstaviti na različne načine, ki bodo morda sočloveka vseeno navdušili ali prepričali. A se prav tako ne smemo jeziti, tudi če ga še vedno ne bo prepričalo. Smo vsaj poskusili.
- Obvladovanje svojih negativnih čustvenih impulzov v debati
Ker smo omenili, da spretna komunikacija pomeni komunikacijo brez naboja, je ključno, da znamo svoj naboj ustrezno obvladovati. Seveda govorim predvsem o negativnih čustvih. Ko začutimo, da so začele ideje ali besede sogovornika v nas zbujati napetost ali negativna čustva, potem je pametno, da se prej umirimo, preden nadaljujemo pogovor. Če tega ne znamo ali ne zmoremo, je pametno, da si vzamemo pavzo in se odmaknemo ter debato nadaljujemo, ko smo znova ohlajeni. Kajti to, da nekaj v nas poruši ravnovesje, ima več opraviti z nami kot s sogovornikom. On je samo ‘poštar’ ali pokazatelj na našo težavo. Pa četudi je sogovornik prvi začel komunicirati negativno nastrojeno, smo še vedno mi tisti, ki smo odgovorni za naša čustva in naše reakcije.
Če smo spretni v graditvi dobrih odnosov, pomeni da smo zmožni dobrega sodelovanja z drugimi ljudmi. To nam omogoči, da lahko pridemo dlje in hitreje. Tako lahko dosežemo nove dimenzije življenja, ki si jih prej nismo mogli niti predstavljati.
P.S.
Včasih pa si želimo dobrih odnosov in sodelovanja z ljudmi, a čutimo, kot da nas nekaj zadržuje ali blokira in če se še tako trudimo in poznamo glavne trike, kako to doseči, kljub temu ne zmoremo. Takrat pa nam lahko pomaga nekdo, ki zna po najkrajši poti priti do korenine naše težave, ki se skriva v podzavesti. V tem primeru pa se lahko dogovoriš z mano in te popeljem skozi najhitrejšo transformacijsko izkušnjo, s katero lahko rešiš svojo težavo.
Naslovna fotografija: Pexels