Glede na trenutno stanje v svetu in glede na naš hiter tempo življenja, v katerega smo vpeti tako starši kot otroci, je potrebno v vse ravni bivanja vnesti nove strategije, ki nas pomirjajo in nam pomagajo omiliti stres in neprestano hitenje.
Nenehno hitenje in drvenje skozi dneve, ki smo jima priča v zadnjih letih, kaže svoje negativne vplive tudi že pri naših otrocih. Težje se umirijo, njihova koncentracija se skrajšuje, pogosto potrebujemo ogromno časa in energije, da dobimo in ohranimo njihovo pozornost. Vse to pa od nas terja nove, drugačne pristope, s katerimi si pomagamo.
Zdravilni učinki zvoka in terapija z glasbo
Sama sem iskala različne načine kako med otroke vnesti več miru, sproščene umirjenosti, povezanosti. Ena od najpreprostejših in najučinkovitejših rešitev, ki sem jih odkrila, je bil zvok, ki večino časa, če ga uporabljamo na pravi način, deluje zelo pomirjevalno. Kot potrjujejo številne izkušnje in literatura, pa deluje celo zdravilno, saj lahko prispeva tudi k izboljšanju motoričnih funkcij otrok, družabne spretnosti, čustveni uravnovešenosti in osebnostni rasti.
Terapija z glasbo je trenutno že razširjena po vsem svetu in tudi pri nas jo uporabljajo z velikim uspehom. Ljudje namreč ponovno odkrivamo mogočni vpliv glasbe na telo in duha. Glasba je način samoizraznosti, komunikacije z okoljem in krepitev samozavesti. Tako se v te namene med drugim uporablja tudi tako imenovana glasba za sprostitev in meditacijo (Hrastnik, 2011, str.19).
Zdravljenje z zvokom je ponovno uglaševanje glasbila človeškega bitja oziroma njegovih frekvenc, ki so oslabele ali so razglašene: na telesnem, čustvenem, mentalnem in energijskem nivoju. Glasba ima tolikšno moč, da lahko obide logične in analitične filtre uma ter vzpostavi neposreden stik z močnimi čustvi in strastmi, zasidranimi globoko v spominu in duhu. To nato povzroči odgovor telesa. V te namene uporabljamo holistični zvok gongov, tibetanskih in kristalnih posod, glasbenih vilic in glasu (Hrastnik, 2011, str. 15).
Otroci naj raziskujejo svet zvokov
Poslušanje je sestavni del različnih glasbenih dejavnosti. Otrok naj si v predšolskem obdobju pridobi izkušnje, da je svet zvokov, ki ga obdaja, raznovrsten in bogat in da ga lahko tudi sam odkriva. Otrok raziskuje zvoke, njihovo barvo, glasnost, trajanje, višino ter eksperimentira z zvočnimi materiali (Marjanovič Umek, 2001, str. 114).
Pri raziskovanju zvoka otroku pokažemo, da tudi s svojim telesom lahko proizvaja zvok. Prav tako mu že v zelo zgodnjem obdobju za namen ustvarjanja zvoka lahko ponudimo predmete iz vsakdana (naravni material, kuhinjsko posodo…).
Izkušnje na področju umetnosti so zaradi celovitosti doživljanja in ustvarjanja pomemben dejavnik uravnoteženega otrokovega razvoja in duševnega zdravja (Kurikulum za vrtce, 2008, str. 38).
Živimo v svetu zvokov. Slišnih in neslišnih, glasbenih in neurejenih, ušesu tujih in domačih, stresnih in prijetnih; zvokov, ki uničujejo in zvokov, ki zdravijo (Dewhurst- Maddock, 1999, str.14).
Otroci zvok, ki jim ustreza, in zvok, ki jim ne, ki jih vznemirja, zmoti, zelo hitro prepoznajo in se tudi ustrezno odzovejo. Zaradi nekaterih zvočnih dražljajev postanejo nemirni, lahko si zatiskajo ušesa, lahko jokajo. Pomembno je, da starši prepoznamo, da otroka moti določen zvok in ga utišamo oziroma odstranimo.
Spoštovanje zvoka in življenja poveča našo/otrokovo moč
Zvok je prikrita moč. Če hočemo pravilno uporabljati zvočne energije, moramo spoštovati življenjein imeti občutek za moralno odgovornost (Hrastnik, 2011, str. 16).
Zvok je sestavni del življenja. Že v najzgodnejših obdobjih so ljudje uporabljali zvok za izmenjavo informacij o svetu okrog njih in medsebojno sporazumevanje. V prvih dneh življenja, torej še pred rojstvom, smo slišali utripanje materinega srca in pridušene zvoke zunanjega sveta (Dewhurst- Maddock., 1999, str.14).
Že dojenčka v prvih mesecih pomiri zvok našega glasu ali pa bitje našega srca, ko ga vzamemo v naročje in stisnemo k sebi.
Viri:
Dewhurst – Maddock, O. (1999). Zdravilna moč glasbe in zvoka. Ljubljana: Založba Tangram.
Marjanovič Umek, L. (2001). Otrok v vrtcu. Priročnik h kurikulu za vrtce. Maribor: Obzorja.
Hrastnik R. (2011). Zvočni potencial tibetanskih pojočih posod in njihov vpliv na počutje osnovnošolskih otrok. Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta, Oddelek za glasbo. Maribor.
Predšolska vzgoja v vrtcih. Kurikulum za vrtce. (2009). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Fotografija; Unsplash
Sproščanje stresa in tesnobe pri otrocih z akustičnimi zvoki gonga in skled
Uporabni triki, ki družinam pomagajo kultivirati tišino in se umiriti